loading...

جاب ویژن

بازدید : 167
دوشنبه 24 خرداد 1400 زمان : 17:49

اگر تاکنون میزان حقوق و دستمزد افراد در سطوح و مشاغل مختلف به مثابه رازی سر به مهر، پوشیده و پنهان نگه داشته می‌شد، اکنون حدود دو سال است که تحلیلگران جاب ویژن، دست به افشاگری زده و از دامنه دستمزدها در ایران پرده برداشته‌اند.

آشنایی با سطح افزایش حقوق و دستمزد در سمت‌های مختلف، این امکان را به کارفرمایان و متخصصان می‌دهد که معیاری برای سنجش وضعیت فعلی خود داشته باشند و همچنین برای آینده شرکت و کار خود برنامه‌ریزی کنند.

در این مقاله حقوق و دستمزد برخی مشاغل را بررسی کرده و در قالب گزارشی برای شما ارائه داده‌ایم.

حقوق و دستمزد مهندس عمران

اگر به دنبال شغلی هستید که به شما فرصت ساخت پل‌ها، طراحی تونل‌ها و ساخت و نگهداری دیگر زیرساخت‌ها را بدهد، مهندسی عمران مسیر شغلی مناسبی برای شما است. درآمد مهندس عمران به عوامل مختلفی، مثل شهر یا کشوری که در آن کار می‌کنید، بستگی دارد. یک مهندس عمران می‌تواند در هر جای دنیا مشغول به کار شود؛ شما در این شغل می‌توانید روی سازه‌های باستانی در یونان کار کنید، طراحی پل‌هایی را در آلمان به عهده بگیرید یا در استرالیا جاده‌سازی کنید.

اکثر مهندسین عمران در شهرداری‌ها، سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های خصوصی که پیمانکاری پروژه‌های زیرساختی عمومی را به عهده می‌گیرند، کار می‌کنند. شرط اصلی استخدام شدن به عنوان مهندس عمران، داشتن حداقل مدرک کارشناسی در این رشته و قبول شدن در آزمون‌های نظام مهندسی است. در صورتی که به تحصیلات خود ادامه دهید و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری این رشته را بگیرید، می‌توانید مشاغلی بهتر با درآمد بالاتر پیدا کنید.

مطابق با گزارش سراسری میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ که توسط تیم جاب ویژن تهیه شده است، در سال ۱۳۹۹، حقوق متوسط یک مهندس عمران در شهر تهران، در سطوح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۶ میلیون تومان و ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.این مقادیر در سال ۱۴۰۰، به ترتیب، ۳۳٪، ۳۰٪ و ۲۶٪ افزایش داشته است. به علاوه، حداکثر درآمد این شغل در سه سطح کارشناسی، کارشناس ارشد و مدیر، به ترتیب، ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۶ میلیون تومان بوده است.

مطابق با همین گزارش در دیگر شهرهای بزرگ کشور، حقوق متوسط این گروه شغلی در سطوح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۸ میلیون تومان بوده است. انتظار می‌رود که این مقادیر در سال ۱۴۰۰، به ترتیب، ۳۷٪، ۳۶٪ و ۳۸٪ افزایش داشته باشد.

در شهرهای کوچک نیز حقوق متوسط گروه شغلی عمران در سطوح کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب، ۴ میلیون تومان، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷ میلیون بوده است. این مقادیر در سال ۱۴۰۰، به ترتیب،۴۰٪، ۲۷٪ و ۴۲٪ افزایش داشته است. حداقل حقوق در شهرستان‌ها در سه سطح کارشناسی، کارشناس ارشد و مدیر به ترتیب، یک و نیم میلیون تومان، ۳ میلیون تومان و ۲ میلیون تومان بوده است.

حقوق و دستمزد مهندس برق

رشته مهندسی برق یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین رشته‌های مهندسی است و از گذشته رقابت سختی هم برای پذیرش آن در دانشگاه وجود داشته است. اما آیا وضعیت حقوق و درآمد مهندس برق به‌اندازه محبوبیتش، خوب و قابل‌قبول است؟ میانگین حقوق یک مهندس برق در ایران چقدر است و در سایر کشورهای دنیا این مهندسین چقدر درآمد دارند؟

مهندس برق همان‌طور که از نام شغلش مشخص است مسئولیت طراحی هر ابزار و وسیله‌ای که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از نیروی الکتریسیته و برق استفاده می‌کند را بر عهده دارد. این مهندسین سیستم‌های الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی را بررسی و آزمایش می‌کنند تا قبل از راه‌اندازی و استفاده عموم از عملکرد صحیح و ایمن آن‌ها مطمئن شوند.

میزان درآمد مهندس برق تا حد زیادی به میزان تحصیلات، دانش فنی و مهارت‌های تخصصی فرد و همین‌طور تجربیات عملی و سابقه کاری او بستگی دارد.

بر اساس گزارش جاب ویژن، میانگین درآمد مهندس برق در تهران در سال ۱۳۹۹ حدود ۴ میلیون تومان بوده است و کمترین مبلغ در این سطح شغلی ۲٫۵ میلیون تومان و بیشترین مبلغ، ۸ میلیون تومان ابراز شده است. مهندسین برق در تهران در سال ۱۴۰۰ افزایش حقوق ۳۹% داشتند و به‌این‌ترتیب، حقوق ماهیانه آن‌ها به میانگین ۵٫۶ میلیون تومان برسد. کمترین مبلغ درخواستی در گروه شغلی برق در سال ۱۴۰۰، حدود ۳٫۱ میلیون تومان و بیشترین مبلغ مورد انتظار ۱۰٫۵ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است.

مهندسین برقی که سابقه کاری بیشتری دارند و به سطح کارشناسی ارشد رسیده‌اند حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و افزایش حقوق بیشتری نیز در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند. میانگین دریافتی یک مهندس در سطح کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۹ حدود ۶ میلیون تومان بوده است و این افراد در سال ۱۴۰۰، مبلغ دریافتی‌شان ۴۰% افزایش پیدا کرد و به ۸٫۴ میلیون تومان در ماه رسید.

مهندسین برقی که با سال‌ها سابقه کار به سطح مدیریتی رسیده‌اند در سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین ۸ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کردند. این متخصصین در سال ۱۴۰۰ ۳۴% افزایش حقوق داشتند و در این سال درآمد ماهیانه‌شان به ۱۰٫۸ میلیون تومان رسید.

آمار و ارقام بالا مربوط به شهر تهران بود. برای کلان‌ شهرهای دیگر و شهرهای کوچک، طبیعتا این مقدار کاهش پیدا می‌کند. مثلا رقم دریافتی یک مدیر درمهندسی برق در شهرهای بزرگ به 9.5 میلیون تومان و در شهرهای کوچک به 8 میلیون تومان در سال 1400 رسیده است.

حقوق و دستمزد طراح گرافیک

یکی از دغدغه‌های هر طراح گرافیستی این است که از منصفانه بودن مبلغ حقوقش مطمئن باشد. آیا فکر می‌کنید به عنوان گرافیست و با توجه به سطح مهارت‌ها و سابقه کاری‌تان، مبلغ حقوق مناسبی دریافت می‌کنید؟ به نظرتان میانگین درآمد رشته گرافیک در ایران چقدر است؟ طراحان و همکاران شما در کشورهای دیگر دنیا چقدر درآمد دارند؟

در گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن، مشاغل گرافیست، مدیر هنری، تصویرساز، انیماتور و موشن گرافیست در یک دسته‌بندی کلی و تحت عنوان طراحی و گرافیک و هنر قرار گرفتند.

میانگین درآمد رشته گرافیک و طراح در سطح کارشناس در تهران برابر با ۳٫۵ میلیون تومان در سال ۹۹ بوده است. کارشناسان گرافیک در سال ۱۴۰۰ مبلغ دستمزد و حقوقشان ۲۹% افزایش پیدا کرد و به ۴٫۵ میلیون تومان در ماه رسید.

طراحانی که چندین سال تجربه و سابقه کاری دارند و در سطح کارشناس ارشد مشغول به کار هستند در سال ۹۹ به طور میانگین ۵ میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این افراد برای سال ۱۴۰۰ ۳۵% افزایش حقوق را داشتند تا به این ترتیب مبلغ دریافتی‌شان به میانگین ۶٫۸ میلیون تومان در ماه برسد.

طراحان و گرافیستهایی که به مشاغل مدیریتی و سرپرستی مثل مدیرهنری، مدیر خلاقیت و سرپرست تیم گرافیک رسیده‌‌‌اند در سال ۹۹ به طور میانگین ۶ میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این مدیران با ۳۳% افزایش حقوق، دریافت میانگین ۸ میلیون تومان در ماه را داشته‌‌اند.

آمار و ارقام بالا مربوط به شهر تهران بود. برای کلان‌ شهرهای دیگر و شهرهای کوچک، طبیعتا این مقدار کاهش پیدا می‌کند. مثلا رقم دریافتی یک مدیر در رشته گرافیک و هنر در شهرهای بزرگ به 6 میلیون تومان و در شهرهای کوچک به 3.2 میلیون تومان در سال 1400 رسیده است.

جمع بندی

در این مقاله، در مورد میانگین درآمد برخی مشاغل در ایران صحبت کردیم تا دید بهترین از سطح حقوق و دستمزد این موقعیت‌های شغلی پیدا کنید. با مراجعه به آگهی‌های استخدام جدید در جاب ویژن می‌توانید این فرصت‌های شغلی را پیدا کنید و در صورت تمایل، برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. آگاهی از میانگین درآمد این مشاغل به شما کمک خواهد با حقوق منصفانه‌تری، قرارداد ببندید و مطمئن باشید که حقوق دریافتیتان با سطح مهارت‌ و تجربیات کاریتان سازگاری و تناسب خوبی دارد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 62
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 253
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1626
  • بازدید ماه : 1096
  • بازدید سال : 4155
  • بازدید کلی : 8710
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی